Prata inte om fåfänga!

Ni vet dessa listor som cirkulerar runt via bloggar, bilddagboken och så vidare. Listorna som ofta uppkommer av lite för mycket fritid och långtråkighet, eller bara en stor lust att få dela med sig av sig själv. Hänger ni med? Ni vet listor med rubriker som "Hur fåfäng är du?" och sedan svarar man på frågor som "använder du mascara varje dag?". Jag tycker det är underhållande, för hur kan fåfänga avgöras med hur många lager mascara man klär sina ögonfransar i?

Enligt Wikipedia är fåfänga en överdriven tro på egen förmåga att imponera på andra.

Igårkväll gjorde jag följande: ansiktspeeling, ansiktsmask med ansiktsyogurt, hårinpackning, bodypeeling, smörjde in kroppen med bodybutter, bodylotion, kroppsolja, läpppeeling, fotbad, fotpeeling, handbad, handpeeling, manikyr, pedikyr. I vanliga fall anpassar jag min kropp efter min thaiboxning, kortklippta naglar etc. Och tiden till peeling eller ens bodylotion/hårinpackning existerar inte. Väldigt sällan hinner jag ens lägga på ett lager nagellack, mitt liv är fullpackat med saker som jag tycker om att göra. Visserligen tycker jag väldigt mycket om att få ta hand om min kropp, för det är precis vad det handlar om, att ta hand om sin kropp. Få lägga ner lite extra tid på sitt yttre som får den inre välmående känslan att växa. Och även om jag upptar min tid med annat, så tycker jag mycket om att få fixa och greja med dessa saker. Att vräka ur sig att detta skulle vara fåfänga att måla naglarna, kleta på mascara, locka håret, klä sig i speciella kläder. Vad behöver vi ordet "fåfänga" till? Ingenting! Jag anser att sättet vi behandlar vår kropp på är individuellt, så varför lägger folk ner så mycket energi på att reta upp sig eller ens kommentera (negativt) andra människor sätt att se ut på?

Vill jag stå framför spegeln två timmar innan skolan - låt mig göra det! Vill jag sminka mig upp över öronen bara för att gå ut och hämta posten -låt mig göra det! Vill jag färga mitt hår svart, sota ögonen och ha knallrött läppstift- låt mig göra det! Det är ju faktiskt individuellt helt och hållet. That's it!


Kommentarer
Postat av: Becca

Du har så rätt tjejen :) om fler kunde tänka som du :)

2008-08-10 @ 17:59:26
URL: http://metrobloggen.se/rebfre

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0